DecoCoat: met durfkapitaal groeien
Het is DecoCoat met durfkapitaal van de Friese Ontwikkelingsmaatschappij gelukt te groeien. Zo kan het Heerenveense bedrijf specialist zijn in het hoogwaardig decoreren en lakken van fietsen naar eigen smaak.
Het nog jonge bedrijf DecoCoat in Heerenveen kan met decoreren en lakken van fietsframes wat anderen niet kunnen. Het is maatwerk in het hogere segment. Elke fiets is speciaal naar de wensen van de klant gemaakt. “Dit heeft een grote vlucht genomen”, stelt oprichter Frans-Theo Niemeijer tevreden vast.
Met investeringskapitaal van de FOM heeft DecoCoat zijn vleugels kunnen uitslaan. Het bedrijf heeft daarmee extra machines kunnen kopen om zo voldoende slagkracht te hebben en fietsfabrikanten te kunnen garanderen doorlopend en snel gelakte fietsframes te kunnen leveren.
Belang van banen
De FOM ziet de groeipotentie van DecoCoat en het belang van werkgelegenheid. “We halen een deel van de fietsproductie terug naar Fryslân’’, zegt Niemeijer met trots. Hij is blij met de steun van de FOM. Bij zijn bank is het eerder niet gelukt om de groeiplannen voor het al bewezen bedrijfsconcept te financieren.
De gelouterde ondernemer Niemeijer heeft ondervonden hoe lastig het kan zijn om als startend bedrijf te beginnen. Terwijl hij kan bogen op jaren ervaring met de fietsindustrie door zijn andere bedrijf Posterama, dat voor de grote Europese fietsfabrikanten de zogeheten transfers voor de styling van fietsen maakt.
Bij de adviseurs van de FOM heeft Niemeijer het klankbord gekregen wat hij bij banken verwachtte. Het investeringskapitaal heeft hem bevrijd van een zorg. Hij hoeft niet langer te jongleren met facturen. “Voor een ondernemer is het vooral leuk om creatief bezig te zijn.”
Groei
De groei is onstuimig bij DecoCoat. Na de investering in extra machines en het werven van meer personeel noteert het bedrijf een verdriedubbeling van de aantallen gelakte fietsen. Wekelijks gaat het om honderden, onder andere voor het Nederlandse merk Santos, zegt Mark Brander, verantwoordelijk voor de operationele leiding. Er is bij DecoCoat werk voor ruim tien mensen.
DecoCoat heeft een niche in de fietsbranche. Een grote groep consumenten wil een fiets met een eigen identiteit. Gespecialiseerde fabrikanten uit binnen- en buitenland hebben in DecoCoat de partner gevonden om de fietsframes met een hoogwaardige kwaliteit te decoreren en te lakken of te poedercoaten.
Maatwerk
“Het bedrijf is ingericht op maatwerk, niet op grote, seriematige productie”, licht Niemeijer toe. Voor het Nederlandse merk Santos liggen er duizenden frames om naar de wensen van de klant te worden klaargemaakt. “Er zijn 30 verschillende lakkleuren waar een klant uit kan kiezen. Opgeteld, met alle mogelijkheden voor decoraties, zijn er voor één fiets 30.000 variaties mogelijk in de uitvoering. Dit is logistiek best ingewikkeld.”
Wat DecoCoat kan met fietsen, kan het bedrijf ook met andere hoogwaardige producten. “We krijgen nu naam en faam”, constateert Niemeijer. Dus decoreert en lakt het bedrijf ook andere sportartikelen als hockeysticks en schaatsen. Of een unieke serie kuipzitjes van tuinmeubelgigant Hartman. Zelfs het Franse modehuis Louis Vuitton heeft de hulp gezocht van DecoCoat.
De adviseurs van de FOM hebben geloof in de hoogwaardige kwaliteit die DecoCoat kan leveren. “Het bedrijf heeft het in zich om iets heel moois voor de industrie te betekenen”, zegt investmentmanager Diederik Jongema. Niemeijer is ingenomen met het klankbord. “Het mooie is dat de FOM niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten, maar mij wel scherp houdt.”
Contact
Bezig met mooie plannen voor het bedrijf? Mogelijk kan de FOM helpen bij de uitvoering. Neem contact op met de adviseurs Diederik Jongema of Sybo Zijlstra.
Meer lezen? Bekijk meer door ons gefinancierde bedrijven.