Bezig met mooie plannen voor uw bedrijf? Neem contact op met Diederik of Sybo.

Diederik Jongema

Diederik Jongema

Sybo Zijlstra

Sybo Zijlstra

Foodbar Leeuwarden is er klaar voor!

Voor sommige ondernemers is deze periode echt heel zwaar. Hoe gaan ze om met de hobbels en dalen die ze op hun weg tegenkomen? Staan alle activiteiten stil of hebben ze hun business omgegooid? Marc de Bruin van Foodbar Leeuwarden vertelt hoe hij de afgelopen tijd geschakeld heeft.

Nieuw concept

Door corona viel mijn werk als manager en organisator in de muziekindustrie stil. Tijdens een vakantie in Italië ontstond het idee voor een foodbar met verschillende soorten soep én verschillende soorten salades. In het buitenland kom je dat concept wel vaker tegen, in deze vorm in Nederland eigenlijk nog niet. Het is meestal of soep of salades. Als liefhebber van soep én van salade vind ik het een logische combinatie.

FOM

De bank wilde niet eens naar mijn plannen luisteren, ik kreeg te horen dat zij geen horeca financieren en daar moest ik het maar mee doen. Via social media kwam ik bij de FOM terecht. Dat zij een regionale rol vervullen op het gebied van financiering en werkgelegenheid sprak me meteen aan. Het contact was perfect, het proces vond ik zwaar, maar ik heb er veel van geleerd. Dat de FOM samen met een andere partij wilde financieren gaf me nog meer vertrouwen dat ik met mijn plannen goed zit.

Horeca-advies

Om mezelf tegen verkeerde stappen te beschermen heb ik een horeca adviseur in de arm genomen. Die bracht me in contact met de juiste partijen op het gebied van interieurbouw, groothandel en personeel. Het is allemaal snel gegaan. In december was de financiering rond, in januari begon de verbouwing, in april gingen we open. Een week later startten we met bezorgen.

Niet begroot

Dat we de winkel hebben geopend terwijl de regels er nog waren hadden we niet begroot. In december gingen we nog heel optimistisch uit van opening in maart. Het negatieve daaraan is natuurlijk dat je begroting meteen al niet klopt en dat je eigenlijk meer kosten hebt. Positief is, en dat is misschien belangrijker op de lange termijn, dat we stap voor stap te werk konden gaan en meer aandacht aan de kwaliteit, de winkel en het personeel konden besteden.

A-locatie

Onder het mom van als je het doet moet je het goed doen zitten we op een a-locatie in een van de drukste straten van Leeuwarden. Daar begint eigenlijk al de marketing. Terwijl de stad nu verhoudingsgewijs nog leeg is worden we al volop gespot. We hebben natuurlijk ook ons best gedaan er een opvallende en trendy foodbar van te maken, aan de look en feel is veel tijd en aandacht besteed. Iedere dag zie ik mensen nieuwsgierig naar binnen kijken.

Dagvers

We zijn hele dagen open, want soepen en salades eet je op ieder moment van de dag. Op het menu staan zelfgemaakte soepen, salades, broodslices, bowls en bites, alles dagvers en ook nog eens supergezond. Ook als je vegetarisch, biologisch of vegan eet kun je bij ons terecht. Dat alles superlekker is vind ik het belangrijkst, dat is waar we het voor doen. In de krant hebben we al een goede recensie gehad, free publicity en een beloning voor het concept. We merken dat mensen daarop reageren.

Vooruit kijken

Sinds juni zijn we weer open. Dan pas kun je zien hoeveel personeel we echt nodig hebben, hoeveel omzet we draaien en of we ook doorgaan met bezorgen. Of het een succes wordt zal de komende maanden blijken. Je hebt tijd nodig om iets op te bouwen. De uitdaging is dat het een topzaak wordt, waar blije mensen werken die kwaliteit leveren. Ik ben trots op wat er nu al staat.

De gesprekken vonden plaats in mei. Op 5 juni werden de regels voor de horeca versoepeld.

Contact

Bezig met mooie plannen voor het bedrijf? Mogelijk kan de FOM helpen bij de uitvoering. Neem contact op met de adviseurs Diederik Jongema of Sybo Zijlstra.

Meer lezen? Bekijk meer door ons gefinancierde bedrijven.