Bezig met mooie plannen voor uw bedrijf? Neem contact op met Diederik of Sybo.

Diederik Jongema

Diederik Jongema

Sybo Zijlstra

Sybo Zijlstra

5 april 2018

Hoogwaardige decocoating voor maatwerk in fietsindustrie

In de fietsbranche vraagt een groeiende groep consumenten om maatwerk van hoogwaardige kwaliteit. DecoCoat in Heerenveen speelt op die beweging in door decoratie en lakwerk op eersteklas niveau te combineren. De nichemarkt die ze daarmee aanboren binnen de industrie, blijkt groter dan verwacht. Durfkapitaal van investeerder FOM (Friese Ontwikkelingsmaatschappij) maakt het mede mogelijk om de business verder uit te bouwen met focus op kwaliteit.

“Het waarborgen van de kwaliteit die we bieden is essentieel”, beseft ondernemer Frans-Theo Niemeijer. “Daarmee onderscheiden we ons, daarom komen klanten uitgerekend bij DecoCoat terecht. Zoals bijvoorbeeld een Deense producent van carbon fietsframes die heel Europa afzocht naar een geschikte partner voor het decoreren en lakken. Hun klanten willen maatwerk van topkwaliteit en dan hoort zo’n fiets superstrak in de lak te zitten. Bovendien willen de kopers in dit dure segment een fraaie decoratie en kleurstelling die geheel naar eigen smaak is. En wij kunnen op afroep aan die vraag voldoen.”

Met zijn zeefdrukkerij Posterama leverde Niemeijer al zogenoemde transfers – ‘stickers’ – aan de fietsindustrie, die worden gebruikt om frames te decoreren. Met DecoCoat specialiseerde hij zich in de combinatie van het aanbrengen van transfers en het lakken of poedercoaten van de frames. “Speciaal voor de kleinere, gespecialiseerde fietsmerken hebben wij ons ontwikkeld in de techniek van hoogwaardig decoreren en lakken”, legt Niemeijer uit. “Door onze zorgvuldige technieken en processen te combineren met een breed scala mogelijkheden in decoreren, lakken en coaten, bieden we het maatwerk waar dit soort producenten naar op zoek zijn.”

DecoCoat is gespecialiseerd in fietsframes, maar decoreert en lakt desgewenst ook andere sportartikelen, zoals schaatsen en hockeysticks. Of gebruiksartikelen van een totaal ander kaliber, zoals een unieke serie kuipzitjes van tuinmeubelgigant Hartman. Zelfs het befaamde Franse modebedrijf Louis Vuitton klopte al eens bij het Friese bedrijf aan voor het laten decoreren en lakken van een exclusieve set promotiemateriaal. “In principe is alles mogelijk”, zegt Niemeijer. “Al focussen we doelbewust op fietsen en andere hoogwaardige sportartikelen. Ook dan is het al zeer arbeidsintensief om steeds te switchen tussen kleine series, maar dat is wel waar onze kracht ligt.”

Investmentmanager Diederik Jongema van de FOM is onder de indruk van de enorme variëteit die DecoCoat op hoogwaardig niveau kan neerzetten. “Dit bedrijf heeft het in zich om iets heel moois voor de industrie te betekenen. Omdat zij voldoen aan de hoge eisen van hun afnemers, neemt de vraag toe. Om daar – met behoud van die topkwaliteit – op te kunnen inspelen, faciliteren wij graag een stabiele doorgroei van dit bedrijf.” Niemeijer is blij dat de FOM is ingestapt om de basis van DecoCoat te verstevigen. “De FOM ziet onze groeipotentie, maar ook het belang van kwaliteit en de zorgvuldigheid die dat vraagt in de uitbouw van onze activiteiten. Dankzij het durfkapitaal kunnen we die uitdaging met beleid aangaan.”

Niemeijer is er trots op dat hij zijn ambities binnen Friesland kan waarmaken. “Het is toch wel bijzonder dat we met DecoCoat een steentje bijdragen aan de maakindustrie in eigen land en Europa. De massaproductie van fietsframes vindt nog steeds grotendeels plaats in landen als China. Wel is er een beweging gaande dat vooral kleinere nichemerken het lakken en assembleren weer naar Europa halen. Zij willen graag partners dichtbij om de logistieke flexibiliteit te bieden die nodig is om maatwerk te bieden. Met DecoCoat voorzien we in die behoefte. We hebben het onszelf niet gemakkelijk gemaakt om dit bedrijf in Heerenveen op te zetten, maar het is belangrijk voor het economische klimaat in Noord-Nederland. Daarom zijn we blij dat er partijen als de FOM zijn die bijdragen aan het realiseren van de ambitie om iets moois neer te zetten voor de maakindustrie.”