Bezig met mooie plannen voor uw bedrijf? Neem contact op met onze adviseurs!

Sybo Zijlstra

Sybo Zijlstra

Reno Minnema

Reno Minnema

Frederike Hummel

Frederike Hummel

1 december 2025

Veilig op pad in de digitale jungle

In een steeds digitaler wordende wereld vol met nepnieuws, phishing, chatbots en clickbait is mediawijsheid en digitale geletterdheid belangrijker dan ooit. De Friese startup Mediajungle wil daarom dat iedereen veilig en mediawijs mee kan doen aan de digitale samenleving. Met speciale aandacht voor mensen die vaak achteraan staan bij de toegang tot kennis en het leren van vaardigheden. Dat doen ze met serious gaming.

Mediajungle werd officieel opgericht in 2024, maar het idee erachter ontstond al in 2017, toen medeoprichter en huidig directeur Niels Bloembergen werkzaam was in de zorg. ‘Mijn roots liggen in de behandeling en begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking’, aldus Bloembergen. ‘Dat zijn mensen die vaak moeite hebben met de snelheid en complexiteit van onze samenleving. En ik merkte dat digitalisering en een wereld die zich steeds meer online afspeelt, vaak meer problemen opleverden dan het deze jongeren echt hielp.’

Serious gaming

‘Ik zeg het misschien wat gechargeerd, maar het is een beetje het principe van de kanarie in de kolenmijn’, vervolgt Bloembergen. ‘Een probleem in de maatschappij signaleer je namelijk vaak als eerste bij deze groep. Dat probleem los ik natuurlijk niet ineens op, maar ik merkte vooral ook dat het geen gespreksonderwerp was, ook niet bij de andere begeleiders en behandelaars. Binnen de zorginstelling waar ik destijds werkte, besloten we daarom iets te ontwikkelen om dat gesprek op gang te brengen’, vervolgt Bloembergen. ‘Dat kan heel goed met serious gaming, want dat is een hele aantrekkelijke en vooral leuke manier om iets te leren, waarbij het spel niet het doel is, maar een middel.’

Het werd een combinatie van bordspel en app, waarbij de content steeds aangepast kon worden. Het idee werd ingezonden voor een challenge van Netwerk Mediawijsheid en kwam als winnaar uit de bus. ‘Jorrit van Kaam en Remco van der Steen van Klare Koek waren verantwoordelijk voor de technische kant, maar ook het design, de look en feel en de gameplay hebben we samen gerealiseerd. Dat was een gouden match, want we hebben er samen echt een enorm gaaf spel van weten te maken’, zegt Bloembergen. ‘De zorginstelling waar ik werkte zag zichzelf vooral als aanjager van het idee en had geen plannen om het spel verder door te ontwikkelen. Dus gingen we met z’n drieën verder met Mediajungle.’

‘Toen we het spel uitbrachten en verder door gingen ontwikkelen, zagen we ook ineens hoe ontzettend groot de behoefte was. Niet alleen zorginstellingen, maar ook scholen, bibliotheken en kinderopvangcentra stonden te springen om dit soort materiaal, want er was gewoonweg niks. Digitale geletterdheid en mediawijsheid worden binnenkort ook onderdeel van het landelijke curriculum van basis-, voortgezet en speciaal onderwijs. Het principe van de kanarie in de kolenmijn bleek dus goed te kloppen, en we hadden ineens iets waarmee we een veel breder maatschappelijk probleem konden helpen oplossen.’

Veilig op pad in de digitale jungle

Niels Bloembergen

Opschalen

‘De eerste jaren werkten we nog veel in onze eigen tijd aan Mediajungle’, zegt mede-oprichter Jorrit van Kaam. ‘Remco en ik hadden daarnaast ons werk met Klare Koek en Niels had ook zijn eenmanszaak ernaast. Maar we kwamen uiteindelijk op het punt dat we echt stappen moesten gaan zetten, omdat we een grote behoefte zagen die in de toekomst alleen maar groter wordt. En als je blijvend impact of verschil wil maken als ondernemer, dan hoort daar ook gewoon een goede bedrijfsvoering bij. Je wilt ook niet afhankelijk zijn van de grillen van de politiek of de fondsen en subsidies. Het was voor ons ook een logisch moment om op te schalen en te kijken naar financiering.’

Die financiering werd gevonden bij de FOM en het Donor Impact Invest Fund (DIIF). ‘Digitale geletterdheid is een hot topic en een grote maatschappelijke uitdaging en Mediajungle weet daar op een hele mooie en impactvolle manier op in te spelen’, zegt investment manager Jonathan Tol namens de FOM. ‘Ze namen ook deel aan de investor- en market readiness programma’s, dus we stonden ook al een tijd met ze in contact. Als impact startup passen ze ook goed in ons profiel en zijn ze een mooie aanwinst voor de regio, dus helpen we ze graag met hun plannen om verder op te schalen.’

Als het makkelijk was, zou iedereen het doen

‘We hebben veel gehad aan het hele investeringstraject, want je wordt daarmee gedwongen om echt heel goed te kijken naar je plannen en je propositie’, zegt Van Kaam. ‘In het begin denk je nog weleens: is dit nou echt allemaal nodig? Je moet daardoor dingen soms opnieuw uitzoeken, maar dat blijkt gewoon heel waardevol te zijn en het helpt je om betere beslissingen te maken.’

‘We kregen veel hulp van de FOM en als we dan ergens tegenaan liepen werd vaak gezegd: als het makkelijk was, dan zou iedereen het doen’, vult Bloembergen aan. ‘Dat is een boodschap die ik nu ook graag zelf verkondig. Het is heel goed om met een kritische blik naar je bedrijf te kijken en veel waardevoller dan bij wijze van spreken alleen een zak geld aan te nemen en dan zelf daar maar iets mee doen.’

Veilig op pad in de digitale jungle

Remco van der Steen

Internationale ambities

‘De investering willen we gebruiken voor een verdere professionaliseringsslag’, zegt Van Kaam. ‘Dus bijvoorbeeld op het gebied van marketing en sales alles professioneler optuigen, want dat is voor ons belangrijk om een grotere doelgroep te kunnen bereiken. En we hebben daarnaast ook best wel grote plannen om Europa in te gaan. We zien namelijk ook interesse vanuit meerdere Europese landen. We zijn ook al actief in het Nederlands sprekende deel van België, waarvoor we ook een Belgische check hebben op de content die we daar maken.’

‘En gezien het feit dat digitale geletterdheid en mediawijsheid nu ook een vaste plek in het onderwijs krijgen en scholen daar nu mee aan de slag gaan, willen we daar ook echt op gaan inzetten en heel goed bij aansluiten’, vult Bloembergen aan. ‘Dat is voor ons een hele grote wens en dat betekent dat we daarmee ook alles wat we maken onafhankelijk willen laten accrediteren door het RIVM, zodat we aan kunnen tonen dat we aan de kwaliteitsnormen voldoen en dat onze interventies ook echt effectief zijn. Dat willen we op korte termijn afgerond hebben. En dan zijn we daarmee ook de eerste in Nederland op dit thema, vanuit Friesland.’

Veilig op pad in de digitale jungle